Odpovedal: EDUSAN - lekár
Re: tŕpnutie jazyka
(číslo príspevku 8.751, zo dňa 03.06.2002. videné 25304x)
ODPOVEDAŤ / Predchádzajúci príspevok
 

Text príspevku číslo 8751:
Tŕpnutie končeka jazyka môže mať rôzne príčiny. Pri prítomnosti rôznorodých kovov v ústnej dutine môže vzniknúť glossitis galvanica prejavujúca sa (následkom elektrogalvanického dráždenia) pocitmi brnenia, pálenia, tŕpnutia a kovovým pocitom v ústach. Často koniec jazyka tŕpne, alebo svrbí z dôvodu alergie na vonkajšie alergény v prírode (peľ), alebo na podklade kontaktnej alergie (ústne vody, niektoré lieky). Použitím liekov proti alergii (napr. Zodac) by sa mali ťažkosti zmierniť. Okrem toho príčinou môže byť aj infekcia (zápal jazyka alebo inde v ústnej dutine) alebo mechanická nerovnosť (zuby, protéza) spôsobujúca aj bolesť jazyka. Pálivé pocity v oblasti jazyka alebo úst sa nazývajú glossodynia alebo stomatodýnia. Jednou z príčin môže byť podráždenie vegetatívneho nervového systému. Napríklad sympatalgie v oblasti V. nervu môžu spôsobovať takéto pocity na hrotu jazyka. Ak sa vylúči miestna príčina, problém môžu spôsobovať aj celkové ochorenia. Jednou z možných príčin je anémia (chudokrvnosť), hormonálne poruchy, arterioskleróza alebo psychogénne príčiny. Prognóza a liečba ochorenia závisí na príčine ťažkostí. Odporúčame Vám najskôr dôkladné stomatologické vyšetrenie (vylúčenie zápalov a možností dráždenia, kontrola prítomnosti kovov), interné vyšetrenie, v prípade potreby aj neurologické a alergologické vyšetrenie.